loading...
کلاس نـهـــم
آخرین ارسال های انجمن
admin-ali بازدید : 1127 1395/04/30 نظرات (1)

با فرارسیدن زمان تعیین شاخه های تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم در نظام تحصیلی 3-3-6، استعداد، رغبت، نیاز جامعه و امکانات منطقه بهترین گزینه برای هدایت تحصیلی و در عین حال تصمیم گیری در آینده دانش آموزان و کشور است.

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید...


 با فرارسیدن زمان تعیین شاخه های تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم در نظام تحصیلی 3-3-6، استعداد، رغبت، نیاز جامعه و امکانات منطقه بهترین گزینه برای هدایت تحصیلی و در عین حال تصمیم گیری در آینده دانش آموزان و کشور است.

هدایت تحصیلی، براساس نیاز جامعه یا استعداد دانش آموز؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، از مهر ماه سال تحصیلی 96 - 95 حدود یک میلیون دانش آموز پایه نهم در ادامه راه کسب علم و معرفت و همچنین ارتقاء سطح آگاهی و دانش، قدم در حوزه جدیدی از دوران تحصیل می گذارند که ضمن آشنایی با موضوع و تالیفات تازه درسی، قدرت تجزیه و تحلیل و ظرفیت علمی خود را محک می زنند. 

ناگفته پیداست هدف مسئولین آموزش و پرورش از وزیر گرفته تا مدیران مرتبط با این طرح ملی، از اجرای طرح هدایت تحصیلی در پایه دهم متوسطه که پس از 22 سال در نظام آموزشی کشور به وقوع خواهد پیوست، تغییر در دیدگاه بخش فرهنگی و ایجاد تحول در نظام تحصیلی مدارس با چشم انداز آموزش عالی کشور چیز دیگری نبوده و نخواهد بود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش آغاز تحول در نظام آموزش متوسطه دوره دوم را به که عنوان هدایت تحصیلی نام گذاری شده است را یک فرآیند تاریخ در نظام آموزشی کشور برشمرد و این رویه را مهر تاییدی بر دستورالعمل های صادر عنوان کرد.

حمید رضا کفاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: صدور بیش از یک میلیون تاییدیه تحصیلی بر مبنای دستورالعمل صادره در خصوص روند هدایت تحصیلی که از 19 تیر ماه آغاز شده و تا دو هفته ادامه خواهد داشت نشانده هماهنگی بین معاونت حوزه آموزش متوسطه و پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است. 

وی انجام هدایت تحصیلی را در مقطع حاضر براساس میل و رغبت، نمرات درسی، تست و آزمون ها، انگیزه و نظر اولیا، مربیان و مشاوران عنوان کرد که این رویه نشان از اهمیت موضوع برای مسئولان آموزش و پرورش دارد و اما واقعیتی که برای هدایت تحصیلی انجام می پذیرد براساس امکانات موجود است که الزاما ممکن است در انتخاب اول و دوم ساماندهی نشود.

کفاش با بیان اینکه نیاز جامعه از دیگر موضوعات موثر در هدایت تحصیلی دانش آموز است، ادامه داد: ممکن است یک دانش آموز به رشته اول خود گرایش داشته باشد اما نیاز جامعه که در آموزش متوسطه تدوین و در استان ها توزیع شده، ظرفیت بیش از حد نیاز دانش آموز در آن رشته باشد یا برعکس بنابراین دانش آموز باید به سمت یکی از گزینه ها به ترتیب اولویت نیازها ساماندهی شود.

بنابراین گزارش، انتخاب رشته در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری، کار و دانش و فنی و حرفه ای انجام خواهد پذیرفت و در پایه دهم دانش آموز می تواند براساس شاخه ای که انتخاب کرده، رشته مورد نظر را برگزیند و از سوی دیگر دانش آموزی که در پایه نهم شاخه یا رشته خود را به صورت قطعی انتخاب می کند در پایه دهم تکلیف انتخاب رشته برای همه این دسته از دانش آموزان مشخص است.

بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش، دروس سال دهم تعیین و کتابهای جدید نیز چاپ شده و از طرفی دانش آموزان شاخه نظری با این روند دیگر نیازی به طی کردن دوره پیش دانشگاهی ندارند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت وگو به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای اجرای بزرگترین طرح نظام آموزشی طی دو دهه اخیر در کشور که بالغ بر یک میلیون دانش آموز در مقطع متوسطه را دربر می گیرد، اقدامات مطلوبی تا کنون انجام پذیرفته افزود: کار فرهنگ سازی در این زمینه در بین اولیای دانش آموزان و اولیای مدارس به نحوه مطلوب اجرا شده و از اول مهر سال جاری همزمان با آغاز سال تحصیلی 96 - 95 این طرح در مدارس متوسطه دوم اجرا می شود.

عظیم محبی گفت: با توجه به در اختیار گذاشتن فرم های هدایت تحصیلی به مدارس از 19 تیر ماه، هر دانش آموز پایه نهم دو هفته مهلت دارد با توجه به شاخه تحصیلی انتخاب رشته کرده و سال تحصیلی آینده در پایه دهم را در رشته مورد نظر خود ادامه دهد.

هدف کلی طرح هدایت تحصیلی را باید در راستای تغییر در روش تفکر و سبک زندگی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور با رویکرد کیفی برشمرد زیرا در حوزه تحصیل با تعریفی که از آینده علمی و شغلی برای دانش آموزان شده آشنایی با رشته، شاخه و کسب شایستگی های لازم در این زمینه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: پایه دهم تحصیلی که از سال تحصیلی 96 - 95 بطور رسمی در نظام جدید آموزشی 3- 3- 6 به مورد اجرا گذاشته می شود در اصل یک پروژه بزرگ ملی برای آموزش وپرورش به شمار خواهد رفت.

محی الدین محمدیان گفت: اجرای متوازن شاخه و رشته های تحصیلی از جمله نظری، تجربی، ریاضی و فنی و حرفه ای در پایه دهم براساس هدایت تحصیلی و توسط مشاوران و مربیان کارآزموده انجام شده و از طرفی همزمان با این رویه برگزاری کلاس های آمادگی ضمن خدمت برای معلمان پایه دهم و چاپ و تألیف کتاب های تحصیلی این پایه، از جمله اقدامات موثری بود که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نحو مطلوب عملیاتی شد.

هدایت تحصیلی که در این ایام افکار بسیاری از اولیای دانش آموزان پایه نهم را برای ورود به پایه دهم به خود مشغول کرده، چنانچه به صورت مطلوب اجرا شود، استقرار پایه های یازدهم و دوازدهم را نیز تسهیل خواهد بخشید زیرا این روش بستری برای استعدادیابی، رغبت پذیری، نیازسنجی جامعه با توجه به امکانات منطقه در رسیدن به اهداف فردی و جمعی جامعه خواهد بود.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
حمایت از ما

بازدید کننده گرامی برای حمایت از وبسایت ما بر روی تبلیغ زیر کلیک کنید:



باتشکر
درباره ما
کلاس نهم،وبسایتی جهت بهبود وضعیت درسی و رفع اشکال دانش آموزان پایه نهم می باشد.در این وب تمامی مطالب ،کتب و کتب کمک آموزشی پایه نهم قرار میگیرد. همچنین برای درخواست نمونه سوال،پاورپوینت و... می توانید در بخش نظرات یا "تماس باما" به ما اطلاع دهید.همچنین می تواید با عضویت در وب مطالب خود را پست کنید.منتظر نظرات خوب شما در جهت بهبود وب هستیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    رتبه الکسا وبلاگ


    تبلیغات



    آمار سایت
  • کل مطالب : 72
  • کل نظرات : 116
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 283
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 678
  • بازدید ماه : 612
  • بازدید سال : 11,285
  • بازدید کلی : 395,609